Duizenden1dag: Mislukte vakantiemaaltijden

woensdag 27 juli 2016

Mislukte vakantiemaaltijden

Tijdens een kampeervakantie eten we vaak ergens onderweg tijdens een uitstapje en houden het dan 's avonds op de camping lekker simpel. Zo kom ik altijd geïnspireerd en met hernieuwde kookzin thuis van vakantie. Slecht uit eten kan me als ik niet uitkijk gewoon chagrijnig maken, dus we zijn als we keus hebben best kritisch. Het hoeft helemaal geen haute cuisine te zijn, maar ook iets eenvoudigs als een omelet hoort gewoon goed te zijn en geen rubber lapje (om maar even een willekeurig voorbeeld te noemen). Ook dit jaar hadden we weer een paar flinke missers op eetgebied. Vaak komt het doordat we ergens zijn waar niet zoveel keus is en het te laat is om nog langer door te zoeken. Het kan ook misgaan doordat de kaart niet vertaald is in het Engels en we dus een beetje op de gok moeten bestellen. En onze ergste misser dit jaar kwam door een tip om juist daar te gaan eten. Ik heb er dit jaar maar gewoon de lol van ingezien en gezorgd dat we 's avonds iets extra lekkers aten.

Dit jaar viel het eigenlijk nog best mee. We aten een paar keer gewoon goed, niets bijzonders en alleen onderstaande voorbeelden waren echt slecht:

Hotel Flipper

Op een druilerige dag waarbij het landhuis dat we wilden bekijken dicht bleek en ook het mijnmuseum was gesloten. Daarna wisten we het even niet meer zo goed, maar uiteindelijk besloten we naar een thermaal bad te gaan. We moesten alleen nog even lunchen want het was alweer bijna half 3. Onderweg (1,5 uur rijden) kwamen we geen enkele eetgelegenheid (!) tegen, maar naast het Thermaal bad zat een hotel waar je ook kon eten. Hotel Flipper zag er zowel van binnen als van buiten niet uit, maar je weet maar nooit en bovendien hadden we geen keus. Achteraf hadden we in het thermaal bad misschien nog beter gegeten, maar dat wisten we toen nog niet. De kaart was in het Slowaaks en we bestelden dus op de gok. De serveerster was erg vriendelijk en wilde ons de hele kaart wel uitleggen, maar haar Engels was dusdanig dat we op een gegeven moment maar gewoon iets besteld hebben. Maarten kreeg een spies met aardappelkoekjes, varkensvlees, perzik, tomaat en plakjes kipfilet waar hij niet zo blij mee was en ik veel te droge varkenshaas met zeer eigenaardig smakende paddenstoelen en goed te eten röstirondjes.

Het thermaalbad maakte deze slechte maaltijd overigens weer helemaal goed. Fantastisch om tussen de Slowaken in een stinkend bad van 38 graden te sudderen.

ERB

In Banska Stiavnica aten we in het restaurant van brouwerij ERB. Maarten is sinds kort bezig met het brouwen van bier, dus hier moesten we natuurlijk naartoe. Het eerste dat me opviel was de
ongelooflijke wortlucht (wort = tussenproduct bij het brouwen van bier) die in het restaurant hing. Gelukkig konden we buiten op het (wat ongezellige) terras zonder uitzicht zitten. Maarten bestelde uiteraard een biertje, maar vond er niet zoveel smaak aanzitten.
De bediening was vriendelijk maar enorm langzaam. En het eten dat we bestelden viel toen het eindelijk op tafel kwam ook nog eens tegen. Het zag er mooi uit, maar aan de goulash zat niet veel smaak en het vlees was naar onze smaak niet mals genoeg. Mijn noedels waren best lekker, maar een beetje laf van smaak. En de zuurkool was erg overheersend. Jammer.

Frici Papa Kifőzdéje

Frici Papa Kifőzdéje was met stip de grootste tegenvaller qua eten. We hadden 's morgens een rondleiding door Boedapest gehad. De gids was een studente van 23 die ons met veel plezier de geheime adresjes van Boedapest wilde verklappen. Toen ze vertelde dat ze niet kon koken ging mijn vertrouwen in haar tip voor een typisch Hongaars eetadresje flink omlaag, maar Maarten vond dat we er toch maar moesten gaan eten. "Leuk voor op je blog". Ze had op onze kaart aangetekend waar we moesten zijn en het kostte ons dus niet zo veel moeite om het te vinden. Het zag er van buiten prima uit en enthousiast stapten we naar binnen. Daar leek het op een studenten mensa, met plastic op de tafels en een wat goedkope uitstraling. Maar dat maakte ons niet uit. Nog steeds enthousiast gingen we zitten. We bestelden weer op de gok bij een norse ober en wachten af. Binnen 5 minuten kwam het eerste gerecht. De spinazie die ik als bijgerecht besteld dacht te hebben was een soort dikkige soep. Ik was na 1 hap klaar met eten. Maarten heeft het ook geprobeerd, maar die haakte na een paar happen ook af. Dit was echt niet lekker. Maar gelukkig, daar kwam de rest van de bestelling. Maarten had goulash die nog slechter was dan bij ERB. Mijn patat was slap en het vlees droog en niet lekker. We waren na een paar happen uitgegeten. Wat een domper op onze laatste avond Budapest. We zijn hier snel weer weggegaan. Het was overigens wel goedkoop. Volgens mij moesten we € 9,00 afrekenen ofzo. Maar dit was wel een van de slechtste maaltijden ever!

Hotel Augustusberg

De laatste domper was in hotel Augustusberg waar we op de terugreis naar huis aten. We hadden er een prima hoofdgerecht gegeten en er stond Kaiserschmarrn op de kaart. Daar hadden we het toevallig in de vakantie over gehad en Maarten was er erg nieuwsgierig naar. Eigenlijk had hij al genoeg gegeten, maar de nieuwsgierigheid (en mijn aandringen) won het, dus bestelde hij Kaiserschmarrn. Er kwam een bevroren klont koek op tafel met wat slagroom, chocoladesaus en wat fruit als garnering. Huh? Kaiserschmarrn was toch pannenkoek in stukjes? Maarten is nog gaan vragen of het bevroren moest zijn, maar dat was volgens de bediening de bedoeling. Heel gek en niet echt lekker. Die blijft dus nog op ons lijstje staan.

Wat zijn jullie ergste vakantiemissers op eetgebied?

2 opmerkingen:

1. In Portugal zijn wij een eettentje binnengestapt en kwamen er al snel achter dat er geen menukaart was. Hetgeen werd voorgesteld namen we toen maar en kregen koeienmaag met witte bonen in (zeer pittige) tomatensaus. Ik heb om de koeienmaag heen gegeten en heb nog lang na lopen hikken ;-)