Duizenden1dag: De maand van Duizenden1dag: november

zondag 3 december 2017

De maand van Duizenden1dag: november

De eerste week van november brachten we door in Spanje (zie hier en hier en hier ). Het was daar heerlijk weer en we moesten dus wel even wennen toen we van 24 graden in Spanje  terug moesten naar 11 graden in Nederland.

Koken met karamel

Terug van vakantie lag er erg leuke foodpost voor me klaar: het boek Koken met Karamel van Constan Heestermans en Marije Sietsma en een potje heerlijke Caramel zeezout van Caramelz.

Logees, bami en croissants

We bikkelden de eerste werkweek door en in het tweede weekend kwamen er vrienden logeren. Er kwam een lekker grote schaal bami met veel kippenpootjes en satésaus op tafel die ik dan weer niet zo lekker op de foto gezet heb.

Jelle-Jan van 7 bakte 's morgens croissants met ham en kaas. Ik kan me de magie van de blikjes coissantdeeg nog goed herinneren van toen ik die leeftijd had. De spanning of het deeg er al uit zou ploffen als je de wikkel er af trok of dat je het blikje nog tegen het aanrecht zou moeten tikken. Mijn zus en ik vonden het fantastisch om in het weekend 's morgens samen croissantjes te bakken en die dan op bed bij onze ouders te serveren. Eigenlijk zijn ze natuurlijk gewoon niet echt lekker, maar als er jonge kinderen komen logeren is het toch wel vaste prik.

Miljuschka's Street food Vietnam

Het tweede boek dat deze maand bij mij bezorgd werd is Miljuschka's Street food Vietnam. Het bracht veel herinneringen aan onze vakantie in Vietnam boven.

Meer foodpost

Er was nog meer foodpost deze maand.  De nieuwe lijn Aziatische snacks van Go-Tan en Sleepy tea van Celestial Seasonings. Van deze thee zeggen ze dat hij erg ontspannend is en je dus helpt in slaap te vallen. Nou kan ik best wat ontspanning gebruiken en thee voor het naar bed gaan vind ik erg lekker, maar ik moet dan ook altijd nog zeker 2 keer mijn bed uit om te plassen. Dat gaat het slaapeffect dus een beetje tegen. Maar ik ga het proberen. Als hij erg lekker is weegt het misschien wel op. Ook mocht ik de chili en 4 seizoenen peper van Euroma proberen. Ik heb ze gebruikt in een pastasaus en tijdens het vijzelen kwamen er al heerlijke luchten los. Ook de smaak is prima.

Frédérique Spigt

Een van mijn hobby's is het bezoeken van theatervoorstellingen. Ooit zag ik een balletvoorstelling van het Scapino ballet waarbij Frédérique Spigt nummers van Nico zong. Die voorstelling vond ik zo fantastisch dat ik Frédérique daarna een beetje ben blijven volgen en haar een aantal keer in het theater heb gezien. Op dit moment toert ze door het land met de voorstelling ROAD waarin ze met haar band nummers brengt die over reizen, vertrekken, thuiskomen, onderweg zijn gaan. Ik zag de voorstelling in het prachtige theater van Velsen en ging aan het eind van de avond zeer tevreden naar huis.

Weer een logeerpartij

Met onze volgende logé (zoon van vrienden) deden we vooral spelletjes. We lunchten met een grote ovenversie van deze tosti. Ik maakte hem met een heel afbakciabattabrood en sneed hem daarna in stukken. Superlekker.

We scrabbleden en speelden meerdere potjes Kolonisten van Catan. We maakten de afspraak dat we elkaar om 9 uur 's morgens in de huiskamer zouden zien om tijdens het ontbijt nog een potje te kunnen spelen voor we weg moesten.

Nadat we samen boodschappen hadden gedaan maakte Sjaak een heerlijke salade en Thaise viskoekjes voor ons.

En daarna kwam gelijk het bord op tafel.

De volgende dag bezochten we het Teylers museum, waar we de theatrale rondleiding door het Lorentz lab gereserveerd hadden. We kwamen in het museum ook deze oude Kenwood keukenmachine tegen.

Forelvissen

Het laatste weekend van november gingen we een ochtend naar een forellenvijver waar we met de vriendengroep gingen vissen. Het was behoorlijk koud en het bleek nog niet zo makkelijk om de forellen er uit te hengelen. Ik had nog nooit echt gevist en heb (als enige) niets gevangen. Maarten had 3 forellen en die hebben we ter plekke omgeruild voor gerookte exemplaren. Erg lekker, maar ik blijf gerookte forel schoonmaken toch altijd een beetje gedoe vinden met al die kleine graatjes. Sinds ik eens een keer een dag of 4 zo'n graatje achterin mijn keel heb gehad ben ik ook eigenlijk een beetje klaar met forel. Maar goed, het was gezellig en ik ben weer een ervaring rijker. Stiekem vind ik het ook niet zo erg dat ik niets ving want dan had ik hem ook van het haakje moeten halen (vind ik zelf).