Duizenden1dag: Review: Miljuschka's Street Food Vietnam van Miljuschka Witzenhausen

vrijdag 23 maart 2018

Review: Miljuschka's Street Food Vietnam van Miljuschka Witzenhausen

Telkens als ik dit boek pakte om met de review te beginnen verdwaalde ik in te lang lezen, wegdromen en recepten verzinnen. Uiteindelijk zat ik boodschappenlijstjes te maken, Vietnamfoto's te bekijken van mijn eigen reis of op internet te zoeken naar recepten van gerechten die ik zelf in Vietnam at. Zo schoot het natuurlijk niet op en de review liet dan ook langer op zich wachten dan ik van plan was.

Het laat wel zien dat dit een fijn boek is. Het is vrij groot met een dunne kaft en een veel mooie kleurenfoto's. Wat mij erg aanspreekt is dat er naast de recepten ook achtergrondinformatie te vinden is over produkten en gerechten. Wist je bijvoorbeeld dat de bekende Vietnamese loempia in Vietnam een heel ander jasje heeft dan hier? Hier worden loempiavellen gebruikt en in Vietnam rijstpapier. Ook krijg je in Vietnam vaak kruiden en sla om de loempia's in te wikkelen bij het eten. Het maakt ze wat minder vet en zwaar van smaak.

Reis

Miljuschka reisde van de Mekongdelta in het zuiden naar Hạ Long Bay, Tam Coc en Hanoi in het noorden van Vietnam. De reis die ze door Vietnam maakte is ook op 24 kitchen te zien geweest.

Vers

Onderweg maakte ze kennis met de gerechten van de diverse streken, die als overeenkomst hebben dat alle produkten die gebruikt worden krakend vers zijn. Kippen worden geslacht waar je naast staat en alle kruiden zijn prachtig groen en net geplukt. Een Vietnamees gaat liever 3 keer per dag naar de markt om verse waar te kopen dan met te oude ingrediënten aan de slag te moeten.

Indeling

Het boek is ingedeeld in 7 hoofdstukken:
  • Mekong Delta
  • Ho Chi Minh
  • Nha Trang & Da lat
  • Hoi An
  • Hue
  • Hanoi
  • Ha Long Bay & Tam Coc

Ieder hoofdstuk is verdeeld in een gedeelte Travel (waarin achtergrondinformatie over de streek en de gerechten en produkten gegeven wordt) en een gedeelte met de recepten uit de regio. De recepten zijn lekker divers. Zo vind je recepten voor snelle Vietnamese pizza's, uiteraard loempia's en noedelsoep, maar ook frisse zomerdrankjes, geitenschenkels, kokos-karamelijs, salades en gevulde inktvis.

Aan het eind van het boek vind je een verklarende woordenlijst; best handig als je niet zo thuis bent in de Aziatische keuken.

De recepten zien er toegankelijk uit en de ingrediënten zijn goed verkrijgbaar in Nederland, al zul je voor sommig produkten naar de toko moeten.

Kortom; ik ben enthousiast over dit boek. Het haalt voor mij onze reis naar Vietnam een beetje terug en ik krijg er ontzettende zin van om Vietnamees eten te maken.