Vorige maand ging ik naar de Culiperslunch, een jaarlijks evenement voor foodbloggers en culinaire pers. Ongeveer 40 merken op het gebied van eten presenteren hun nieuwste producten. Interessant dus voor een bloggende foodie zoals ik. Daarnaast is het ook nog eens enorm gezellig, want het is bij uitstek de gelegenheid om andere foodbloggers te ontmoeten en bij te kletsen met bekenden.
Tijdens mijn rondje door de Kookfabriek in Amsterdam kwam ik de volgende merken tegen die op mij de meeste indruk maakten:
Zeewier
Zeekraalzilt van Salterra kende ik al. Het is een prima zoutvervanger en is gemaakt van 100 % gedroogde zeekraal. Het smaakt iets kruidiger dan zout en ik vind het erg lekker. Ik gebruik het graag over popcorn bijv.
Zout van Maldon
Maldon is ook een merk dat ik al langer gebruik. Dit zout bestaat uit heerlijke flakes waarbij je de keus hebt uit de gewone flakes of gerookte flakes. Die gerookte flakes zijn ook fantastisch. Heerlijk over een stuk gegrilde zalm of vlees van de barbecue.
Holy Kauw
The Holy Kauw Company was opvallend aanwezig met hun nieuwe boek Limonade en verfrissende drankjes. Ik proefde een alcoholvrije cocktail met tonic, biet, mierikswortel en eetbare bloemen. Heel bijzonder en het smaakte naar meer. De review van het boek verschijnt nog op Duizenden1dag.
De Verspillingsfabriek
Onlangs las ik een artikel over de De Verspillingsfabriek en wat werd ik daar enthousiast van. Voedseloverschotten (bijv. de ” kontjes” van tomaten of restjes rundvlees) worden in de Verspillingsfabriek omgezet in bijv. soepen, sauzen of stoofpotten. Er worden geen conserveringsmiddelen of kunstmatige e-nummers toegevoegd en het personeel bestaat voor een groot deel uit mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hadden. Ik word er blij van!
Thee van Newby
De thee van Newby viel ook goed in de smaak. De theeblaadjes komen van de eerste en tweede pluk van het theeteeltseizoen waardoor je altijd de beste kwaliteit hebt. En dat proef je. Daarnaast is de thee ook erg mooi verpakt.
Paling
Smaakvermaak
De enthousiaste Candice van Loon van HAS Hogeschool ontwikkelde Smaakvermaak, een verbindend borrelhapje. Ze ontwikkelde diverse smaken bitterballen voor bij een eerste date. Bij elke smaak bitterbal hoort een kaartje met vragen om ongemakkelijke stiltes te voorkomen en elkaar gelijk beter te leren kennen. Ik vind het een erg leuk idee en de bitterbal die ik proefde was erg goed van smaak.
Foodybag
Er waren natuurlijk nog veel meer produkten op de Culiperslunch die ruim vertegenwoordigd waren in onderstaande fantastische foodybag die we mee naar huis kregen.
De Culiperslunch werd georganiseerd door Pitch PR in samenwerking met Marcus Polman
Gerry
Ben ik toch nog nooit heen geweest, below the radar…