Londen is wel een beetje mijn lievelingsstad om naartoe te gaan op stedentrip. Deze maand was ik er weer een paar dagen en ik heb met volle teugen genoten. In deze post vertel ik je met welk openbaar vervoer ik ging en welke apps ik gebruikte.
Telefoon
Op dit moment gebruik ik een iPhone SE, die lekker klein is en op mijn werk niet in de weg zat naast mijn werktelefoon. Maar inmiddels heb ik een nieuwe baan en mag mijn telefoon ook wel een maatje groter. Maarten is heel enthousiast over zijn Samsung telefoon en die maakt inderdaad hele mooie foto’s. Het toestel dat hij heeft is inmiddels ook alweer wat ouder en als ik bij de nieuwste toestellen ga kijken zijn de foto- en videokwaliteiten gigantisch. Zeker als je kijkt naar een toestel als de de nieuwe Samsung S20 waar alleen nog maar geruchten over gaan. Hoewel je hiermee qua camera natuurlijk weer jaren mee vooruit kan is de prijs van dit toestel toch boven mijn budget. Als iemand een tip heeft voor een toestel met een goede camera die onder deze prijs blijft, dan hoor ik dat graag.
Openbaar vervoer
Vliegtuig
Ik vloog met Easyjet van Amsterdam naar Luton Airport. Je leest altijd over vertragingen, maar tot nu toe heb ik maar 1 keer een uur vertraging gehad. Verder vloog ik altijd keurig op tijd. In de app van Easyjet kun je o.a. je instapkaart downloaden en je vlucht volgen. Handig om te kijken of er vertraging is op je vlucht. Dit kun je natuurlijk ook gewoon op de vertrekborden op Schiphol zien, dus zo heel veel doe ik niet met deze app. Easyjet biedt een hands free service die ik op de terugweg heb gebruikt. Je betaalt dan £ 7,- aan de balie van Easyjet en dan geef je je handbagage af als ruimbagage. Die komt dan ook op schiphol als eerste van de bagageband. Heel erg handig, want op de heenweg doe ik mijn rugzakje altijd in mijn handbagagekoffer en terug kan ik hem gewoon op mijn rug houden. Zo kan er meer mee naar huis en het is een stuk goedkoper dan van te voren ruimbagage boeken.
Trein
Luton Airport ligt zo’n 50 km van Londen vandaan en die afstand overbrug je het snelst met de trein. Vanaf het vliegveld ging ik in 7 minuten met de pendelbus naar het treinstation (Luton Airport Parkway). Daar nam ik de trein naar St Pancras waar ik een klein half uur later aankwam.
Mijn treinkaartje had ik thuis al online gekocht (£38,- retour inclusief pendelbus) via de Visit Britain shop. Ik koos voor een anytime ticket waarbij het niet uitmaakt hoe laat je de trein neemt. De trein moet wel van Thameslink zijn. Je schrijft je heenreisdatum op de ticket en vanaf dat moment kun je binnen 30 dagen je retourticket gebruiken.
St Pancras was voor mij het handigste punt om over te stappen op de underground, maar de trein rijdt nog door naar London Bridge als je verder wilt dan St Pancras.
Visitor Oystercard
Het is aan te raden een Oystercard te kopen als je naar Londen gaat. Je zet net als bij de ov chip kaart geld op je kaart en kunt daarmee in- en uitchecken. Je kunt de Oystercard van te voren online aanschaffen bij de Visit Britain shop. Ze sturen hem dan per post naar je toe. Met de Oystercard betaal je in zone 1 en 2 maximaal £7,- per dag.
Underground
De metro is een handig en snel vervoermiddel, maar houd er rekening mee dat het soms best een eind lopen is van de metro naar de uitgang of naar de volgende metro. Meestal zijn er (hoge) roltrappen en af en toe een lift, maar ik heb toch ook heel wat trappen gelopen. Op zich helemaal niets mis mee, maar als je na een paar dagen door Londen sjouwen zere voeten hebt is het best een klusje. Je hoeft zelden langer dan een paar minuten op een metro te wachten en het systeem is heel overzichtelijk. Ik gebruikte 2 apps voor het openbaar vervoer.
De eerste is Tube map. Die gebruikte ik vooral om even snel de undergroundkaart te checken. De papieren kaartjes zijn nl vaak vrij klein en deze kun je vergroten.
Citymapper gebruikte ik om te kijken hoe lang het zou duren om ergens te komen en als ik me verplaatste. De app laat je telkens alle mogelijkheden zien en geeft je ook de tijden van metro en bus aan. Heel erg handig en zeer nauwkeurig. Je kunt ook zien hoeveel haltes je moet nemen, waar je uit moet stappen en onderweg kun je ook nog steeds zien bij welke halte je bent. De app is voor diverse steden beschikbaar en doet het ook in Nederland. Dat ontdekte ik pas onderweg naar huis, dus vanaf nu ga ik de app ook thuis gebruiken.
Bus
Ook voor de bus gebruikte ik de Citymapper app. Ideaal, want het bussysteem is wat moeilijker te doorgronden dan de underground. De bus verplaatst zich een stuk langzamer dan de underground, want het verkeer in Londen is druk en traag. Voordeel boven de metro is dat het natuurlijk erg leuk is als je voorin op de bovenverdieping vanuit een dubbeldekker de stad kunt bekijken. In de metro zie je over het algemeen niet veel. In de bus hoef je alleen maar in te checken, want je betaalt £1,50 per rit ongeacht het aantal haltes.
Boot
Deze keer ging ik voor het eerst met een boot van Thames Clipper. Dit is een waterbus waarbij je korting krijgt als je met je oystercard betaalt.
Ik ging van London Eye naar Greenwich en betaalde daarvoor £7,70 (enkele reis; telt niet mee voor je maximale dagtarief op je Oystercard). Ik had geen hoge verwachtingen, maar vond het onverwacht erg leuk om Londen zo vanaf het water te zien.
Ga je ook naar Londen? Breng dan vooral een bezoek aan Sky Garden.
Dit artikel bevat een gesponsorde link.
Geef een reactie